Kaplica
Zbawiciela, św. Teodora i Wszystkich Świętych, zwana od
nazwiska
fundatora kaplicą Szembeka jest wyjątkowym miejscem
w archidiecezji warmińskiej. Jej fundator, wielki czciciel świętych i
relikwii bp Krzysztof Andrzej Szembek ufundował ją nie tylko jako
oratorium relikwiowe i miejsce pochówku, ale przede
wszystkim jako palladium - miejsce modlitwy wstawienniczej. Kaplica
miała za zadanie obronę Warmii. Szembek bardzo zabiegał, by tu znalazły
się relikwie "wojownika"; sprowadził relikwie św. Teodora.
Wzniesiona w latach 1732-1735, konsekrowana w 1735. Jej ściany i
sklepienie pokrywa późnobarokowa polichromia wykonana po
roku 1735 przez Macieja Meyera z Lidzbarka Warmińskiego. Pilastry,
fryzy i płyciny ścian pokrywa polichromia dekoracyjna w formie
marmoryzacji i regencyjnej ornamentyki. Między pilastrami znajdują się
malowane popiersia świętych. Wizerunki świętych, które
zostały przedstawione na medalionach w czterech kolumnach przy czterech
ścianach między pilastrami, dotyczą świętych, żyjących od III do XVII
wieku (św. św. Ivo Adwokat, Emilian Wenecki, Łazarz, Izydor, Wacław,
Maurycy, Albani, Jan Nepomucen, Marcin, Henryk, Karol Boromeusz,
Ludwik, Makary, Błażej, Jan Jałmużnik i Hilary z Arles). W czasie
wyposażenia kaplicy, spośród wymienionych świętych w jednym,
srebrnym relikwiarzu, znajdowały się tylko partykuły św. Jan
Nepomucena. W dniu 29 grudnia 1736 roku relikwiarz ten podpisał i
opieczętował bp Szembek i w spisie inwentarza kaplicy z 1810 roku
relikwiarz był jeszcze wymieniany. Obecnie uznaje się za zaginiony,
podobnie jak wiele innych z relikwiami świętych: (między innymi św.
Stanisława i św. Wojciecha), a w relikwiarzach znajdują się wyłącznie
partykuły pierwszych chrześcijan. W przyłuczach wnęk widnieją
namalowane personifikacje cnót teologicznych. Cnoty
teologalne, zwane także boskimi są trzy: wiara, nadzieja i miłość. Wg
niektórych autorów przedstawione w kaplicy
personifikacje ilustrują cztery kolejne cnoty, kardynalne:
sprawiedliwość, męstwo, roztropność i umiarkowanie. Łącznie byłoby ich
siedem, a jest osiem.
W narożnych żagielkach o kształcie trójkąta sferycznego, na
białym tle, ledwie zarysowane szarym konturem, widoczne są
przedstawienia ośmiu postaci. Są to personifikacje ośmiu
błogosławieństw. Malowidła, lub też ich schematyczne kontury, wykonał
Maciej Jan Meyer, który wcześniej takie same przedstawienia
wykonał w kaplicy Świętej Trójcy w Świętej Lipce.
Od strony wewnętrznej, nad wejściem do kaplicy znajduje się namalowane
"Widzenie św. Teodora z Amazji". W kopule przedstawiono adorację
Trójcy Świętej przez Wszystkich Świętych i starotestamentowe
postacie. Iluzjonistyczny portal, widniejący od strony nawy, namalowany
został po roku 1735 przez Rogawskiego, warmińskiego malarza.
Architektoniczna kompozycja portalu zawiera również
personifikację Męczeństwa i Wiary oraz monogram Chrystusa z aniołkami i
Okiem Opatrzności. W kaplicy, południową wnękę ścienną wypełnia ołtarz
z XVIII w. W retabulum znajduje się obraz przedstawiający Chrystusa
Zwycięskiego adorowanego przez Wszystkich Świętych. W ramie obrazu
znajdują się szkatuły z relikwiami. Na sarkofagowej mensie ołtarzowej
umieszczono wielki relikwiarz w formie trumny. Zdobienia relikwiarzy
wykonał ze srebra olsztyński złotnik Jan Krzysztof Geese. Ten sam
artysta wykonał również dwadzieścia innych relikwiarzy
ołtarzowych o różnym kształcie, drewnianych, dekorowanych
srebrnymi repusowanymi blachami i z regencyjna ornamentyką. Kolejnym
złotnikiem, który wykonywał oprawy do relikwiarzy
umieszczonych w kaplicy, był pochodzący z Królewca, Samuel
Grewe, działający w latach 1712-1750. Między innymi jego dziełem jest
tumba z całopostaciowymi relikwiami św. Teodora i cztery relikwiarze w
formie feretronów na ścianie ołtarzowej.
W kaplicy znajdują
się dwie barokowe ławy z 1740, przerobione w końcu XVIII wieku przez
elbląskiego stolarza Lindenburga. Polichromie ław wykonał Rogawski w
roku 1741. Są to ławy dwurzędowe z przedpiersiami podzielonymi
profilowanymi płycinami, z intarsjowaną na nich gwiazdą. Prawdziwą
ozdoba kaplicy jest późnobarokowa krata portalowa. Jest ona
dwuskrzydłowa, z naświetlem, kuta plastycznie z żelaza, z ramami
zdobionymi nakładanymi rozetkami i polami wypełnionymi bujna wicią
akantową. W naświetlu kraty widnieje ażurowy herb biskupa Krzysztofa
Szembeka z jego inicjałami. Krata wykonana została w roku 1732 przez
Jana i Krzysztofa Schwartzów z Reszla i malowana oraz
pozłocona przez Rogawskiego. Okna w kaplicy były oszklone witrażami z
warsztatu Adalberta Rednera z Wrocławia, wykonanymi w roku 1877.
Pod kaplicą znajduje się krypta grobowa. Oprócz fundatora
spoczywają tu kolejni biskupi warmińscy: A. Hatten, J. Geritz, A.
Thiel, A. Bludau oraz kanonik A. Ossoliński.
Kaplica remontowana była w latach 1901, 1950,
1982 i 1995. Remont w roku 1982 polegał na nowym pokryciu blachą kopuły
kaplicy, natomiast w roku 1995 naprawiono i trwale pomalowano jej
elewację.
W latach 2010-2012 trwały kolejne prace konserwatorskie. Ich
celem było zatrzymanie procesów niszczenia cennego obiektu
oraz przywrócenie pierwotnej koncepcji artystycznej
wystrojowi kaplicy. Ze względu na duży zakres i stopień trudności prace
we wnętrzu kaplicy podzielono na cztery etapy. Rozpoczęto od
konserwacji ściany wschodniej (2011), następnie południowej (2012),
gdzie powstały ewidentne uszkodzenia tynków z polichromią
oraz widoczne z dołu ubytki gzymsów. Podczas wykonywania
prac przy konserwacji ścian z bliskiej odległości można było zauważyć,
jak wielkie są zniszczenia dekoracji malarskiej kopuły,
która wcześniej, z perspektywy posadzki, wydawała się być
zachowana w niezłym stanie. Konserwację polichromii kopuły zaplanowano
na rok 2013. Było to największe wyzwanie, wymagało wielu przygotowań,
począwszy od ustawienia rusztowań po punktowanie ubytków.
Prace rozpoczęto od dezynfekcji powierzchni w wielu miejscach porażonej
przez pleśnie. Stwierdzono bardzo zły stan zachowywania podłoża
malowideł, czyli tynków. Odspojenia tynku obejmowały znaczne
powierzchnie kopuły. W 2013 roku przeprowadzono konserwację ściany
północnej kaplicy z malowidłem przedstawiającym "Widzenie
św. Teodora z Amazji". Był to ostatni moment na ratowanie tego
malowidła. Odspojenia tynku od podłoża występowały na ponad połowie
powierzchni i malowidło mogło w każdej chwili spaść. w trakcie pras
znaleziono fragment profilowanych ceglanych ościeży dawnego gotyckiego
portalu południowego. Jest on eksponowany w niewielkiej wnęce.
Wykonanie prac w latach 2010-2014 było możliwe dzięki finansowemu
wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu
Marszałkowskiego. Arcybiskup Wojciech Ziemba, metropolita warmiński, 3
października 2014 roku, z okazji dwudziestej rocznicy wpisania
Wzgórza Katedralnego na listę pomników historii,
dokonał otwarcia i poświecenia Kaplicy Zbawiciela po konserwacji.
W lutym 2017 roku naukowcy z Instytutu Archeologii Uniwersytetu
Mikołaja Kopernika w Toruniu pod kierownictwem Profesor Małgorzaty
Grupy przeprowadzili badania sondażowe krypty. W krypcie znaleziono 6
trumien. Zewnętrzna trumna bpa Szembeka jest ołowiano-cynowa, a
wewnętrzna drewniana. Dodatkowo owinięta jest z każdej strony suknem.
Dwie trumny zostały sprofanowane przez nieznanych sprawców.
Na posadzce archeolodzy znaleźli kilka przedmiotów. Ktoś
wyciągnął je z trumien i porozrzucał na klepisku. To m.in. poduszka
spod głowy jedwabna, całun jedwabny, kilka krzyżyków,
elementy wełnianego paliusza, fragmenty dalmatyk, taśmy z obić trumien.
Wśród rzeczy znalezionych na posadzce znaleziono też mitrę
bpa Szembeka oraz przód ornatu bpa Thiela i to właśnie
trumna, w której spoczywał bp została naruszona najbardziej.
Mimo upływu lat, odnalezione szczątki są w bardzo dobrym stanie, gdyż
uległy mumifikacji, a przyczyniła się do tego dobra wentylacja w
krypcie.
Na co dzień kaplica nie jest dostępna dla zwiedzających. Po śmierci
Jana Pawła II, w każdą pierwszą sobotę miesiąca o godz. 21.37
odprawiana była tu Msza św. w intencji jego rychłej beatyfikacji.
W ostatnich latach, w okresie wakacyjnym kaplica pełni rolę kaplicy
adoracji Najświętszego Sakramentu. Tradycyjne w Wielki Piątek był tu
urządzany Grób Pański, który w Oktawie Wielkanocy
można było nawiedzić.
Wiecej
o kaplicy:
ks. dr Szymon Tracz. Kaplica biskupa Krzysztofa Andrzeja Jana Szembeka we Fromborku i jej dekoracja malarska z pierwszej połowy XVIII wieku.
Jagoda Semków. Relikwiarze
zachowane w kaplicy Szembeka we Fromborku
Galeria
zdjęć:
Kaplica Zbawiciela po konserwacji w 2014 roku
XX
rocznica wpisania Zespołu Katedralnego we Fromborku na listę
Pomników Historii i zakończenie prac konserwatorskich w
Kaplicy
Zbawiciela
Badania archeologiczne krypty bpa Szembeka