Plan zagospodarowania terenu wokół katedry realizowany w
ramach projektu „Frombork – zespół
katedralny” – konserwacja i restauracja
XIV-wiecznego zespołu obronnego i katedralnego wraz z dostosowaniem do
potrzeb osób niepełnosprawnych - Etap I
prac” obejmuje wymianę nawierzchni ciągów
pieszo-jezdnych dziedzińca katedralnego. Wokół katedry
położony jest nowy bruk. W tym bruku, z kamieni granitowych zostały
ułożone symbole.
Labirynt
W drodze do katedry przechodzimy przez labirynt - symbol całego
wszechświata, ale też dróg ludzkich; do środka, do centrum,
do Boga, który jest Panem wszechświata. W środku labiryntu
znajduje się znak ryby, znak chrześcijan, znak Chrystusa. Ryba -
ICHTHYS; Jezus Chrystus, Syn Boży, Zbawiciel.
Symbol ryby to symbol pierwszych chrześcijan, używany przez nich w
czasie prześladowań, do rozpoznawania siebie nawzajem. Wiąże się
symbolicznie z chrztem – żywiołem ryby jest woda i z
eucharystią jako pokarmem – Chrystus w Ewangelii dokonał
cudownego rozmnożenia ryb.
Chrystogram
Przed kruchtą południową odnajdujemy Chrystogram: symbol Chrystusa
(skrzyżowanie pierwszych dwóch liter greckich chi i rho
imienia Chrystus) oraz symbolem Alfy i Omegi. Połączenie takie
symbolizuje mądrość Chrystusa, Jego Bóstwo i to, że jest On
zarazem Bogiem i człowiekiem, w Którym zamykają się Byt i
Czas.
Symbolika Alfy i Omegi — jako Boga — Jezusa
Chrystusa występuje w Starym Testamencie u Izajasza (Iz 41,4; 43,10;
44,6).
W ten sam sposób określa Boga — Jezusa Chrystusa
Apokalipsa św. Jana (1,8; 21,6, 22,13), zawierając dookreślenia:
"Początek i Koniec” (1,8; 21,6; 22,13) i "Pierwszy i
Ostatni” (22,13). Określenie to wyraża prawdę, że świat
pochodzi od Chrystusa – Boga Słowa Wcielonego (jako Logosu )
i zmierza do Niego jako do ostatecznego celu.
W Apokalipsie św. Jana Wcielony Bóg Jezus Chrystus
mówi: Jam Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni, Początek i
Koniec.
Słowa te mają nam przypominać, że wszystko jest w Bogu i do Niego
należą pierwsze i ostatnie słowo.
Podobnie jak Α i Ω obejmują w ramy cały klasyczny
grecki alfabet, w symbolice Biblijnej Bóg Jezus jest zasadą
sensu i trwania wszystkich rzeczy.
Trzy
przenikające się półkola wpisane w okrąg
Wchodząc bramą południową na dziedziniec katedralny, zobaczymy ułożony
z kamieni symbol Trójcy Przenajświętszej - triquetra
(triquatra) wpisana w okrąg. W kulturze celtyckiej była znakiem
pojednania z naturą. W średniowiecznej Europie triquatra stała się
chrześcijańskim symbolem Trójcy. Trzy wzajemne przenikające
się półkule wpisane w okrąg - nieskończoność i wieczność.
"Istnienie Trójcy Świętej jest dogmatem naszej wiary. Samym
ludzkim rozumem nie doszlibyśmy do tej prawdy. Objawił nam to Jezus
Chrystus. Jest wiele miejsc, na których Pan Jezus
mówi o swoim Ojcu jako odrębnej Osobie-Bogu. Można
przytoczyć kilkadziesiąt miejsc w Ewangeliach, gdzie jest mowa o Duchu
Świętym jako równym Ojcu i Synowi i jako o odrębnej od nich
Osobie." www:brewiarz.pl/czytelnia/trojca.php3)
Wiara w istnienie trójjedynego Boga jest dogmatem i jedną z
największych tajemnic chrześcijaństwa. Prawda ta ukazuje, że
Bóg jest jeden w swojej naturze, ale w trzech osobach.
O.Jacques Louis Monsabré OP tak tłumaczy jedność trzech
Osób Boskich: "Osoby Boże nie tworzą trzech
bogów? Nie! Jak długość, szerokość i wysokość nie tworzą
trzech ciał; jak źródło, strumień i rzeka nie tworzą trzech
rzek; jak siła słońca, która grzeje, świeci i porusza, nie
stanowi trzech słońc; jak korzeń, pień i gałęzie nie tworzą trzech
drzew; jak kształt, barwa i zapach nie tworzą trzech
kwiatów”.