|
Standardy ochrony osób
małoletnich i bezbronnych
Parafia Rzymskokatolicka pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny we Fromborku
jest miejscem zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie
rówieśniczej. Kierując się wartościami wypływającymi z
Ewangelii, staramy się wpoić naszym parafianom postawę szacunku wobec
każdego człowieka – dzieci i dorosłych. Pragniemy, by w
relacjach międzyludzkich bliska była im ewange- liczna zasada:
„Wszystko więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i
wy im czyń- cie” (Mt 7,12a).
Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi poznali wszyscy pracownicy i
współ- pracownicy parafii, dzięki czemu mogą oni umiejętnie
i adekwatnie do zaistniałej sytu- acji reagować na każde niewłaściwe
zachowanie czy przemoc. Również dzieci powinny przestrzegać
poniższego kodeksu podczas spotkań w parafii i poza nią, w kontakcie
bez- pośrednim i wirtualnym.
W naszej parafii przypadki krzywdzenia dzieci (przez dorosłych lub
rówieśników) należy zgłaszać p. Stanisławie
Czajkowskiej – osobie zaufanej [kontakt tel.: email:
archikatedra.frombork@gmail.com].
Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi
odbywać się będzie co dwa lata. Zmiana treści zasad bezpiecznych
relacji między dziećmi jest możliwa w każdym momencie na ich wniosek.
1. Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby
• |
Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie. |
•
|
Pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i
szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą się jej szacunek
i troska o jej dobro. |
•
|
Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd,
przekonania, poglądy i cechy koleżanek/kolegów. |
• |
Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się
ubogacamy. |
•
|
Masz prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale
pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć na kontakt z Tobą w danym
momencie. Uszanuj to. |
•
|
Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet
jeśli nie należą do grona Twoich najbliższych przyjaciół.
Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i
aktywności. |
2. Zasady komunikacji między dziećmi
• |
Zachowuj życzliwość i szacunek wobec
koleżanek/kolegów. |
•
|
Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania,
myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra innych osób. |
• |
Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym,
gdy się wypowiadają. |
• |
Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji. |
• |
Stosuj formy grzecznościowe. |
• |
Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie). |
3. Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni
• |
Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób. |
• |
Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz. |
•
|
Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez
ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności. |
•
|
Nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie
rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i innych
osób bez ich wyraźnej zgody. |
•
|
Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli
inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj to. Naruszanie tej
przestrzeni może rodzić konflikty. |
4. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie
•
|
Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się
celowo pomijany, izolowany. |
•
|
Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie,
kopanie czy siłowe przy- trzymywanie kolegi/koleżanki naruszają
jego/jej integralność fizyczną. |
•
|
Szanuj przestrzeń intymną kolegów/koleżanek.
Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być
uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny. |
•
|
Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj,
nie upokarzaj, nie lek- ceważ i nie obrażaj
kolegów/koleżanek. |
• |
Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach
kolegów/koleżanek. |
• |
Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych. |
• |
Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu
nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ taką zabawę słowną. |
•
|
Nie narażaj siebie i innych (kolegów/koleżanek)
na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu fizycznemu czy psychicznemu. |
•
|
Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat
zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek. |
• |
Nie zabieraj rzeczy należących do innych bez ich zgody. |
5. Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy
•
|
Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali
Ciebie – dotyczy to wszyst- kich typów Twojej
aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek. |
•
|
Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw.
„niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie
samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz
– w Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo
poruszyć lawinę wzajem- nych niechęci, co może doprowadzić do
konkretnej formy przemocy. |
•
|
Nie udostępniaj kontaktów do innych
osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody. |
•
|
Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci
– nie publikuj wrażliwych danych, po- wierzonych ci
informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj
ich prywatność. |
•
|
Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie
udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją
naruszały. |
•
|
Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i
agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest
poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości.
Zgłoś takie działania odpowiednim osobom. |
•
|
Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych
kłótni. Trolling, świa- dome poniżanie, nękanie i zaczepki
są zachowaniami niedopuszczalnymi. |
•
|
Nie wykluczaj swoich rówieśników z
grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych niechęci. |
•
|
Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie
zachowanie w cyberprze- strzeni jest kradzieżą tożsamości. To jest
przestępstwo. |
•
|
Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego
konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań, które
przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze. |
•
|
Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do
nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w cyberprzestrzeni także są
karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe. |
6. Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów
•
|
Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną
kłótnię, zanim stracisz nad sobą kon- trolę.
Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij
spokojną rozmo- wę z drugą stroną. |
•
|
Umów się na rozmowę w bardziej stosownych
warunkach – w ten sposób zyskasz czas na
konstruktywny dialog. |
•
|
Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną
nieporozumienia, czego oczekujesz. |
•
|
Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania.
Podsumuj to, co usły- szałaś/usłyszałeś dla upewnienia się, czy dobrze
zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat. |
•
|
Upewnij się, że Twój rozmówca
powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć. |
• |
Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące
obie strony. |
•
|
Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc
osobę dorosłą. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj
konfliktu samodzielnie. |
•
|
Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze
poinformuj o tym osobę dorosłą. |
Numery telefonów, pod którymi można uzyskać
wsparcie:
• |
800-70-2222 – centrum wsparcia
dla osób w stanie kryzysu psychicznego; |
•
|
800-080-222 – całodobowa
bezpłatna infolinia dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz
nauczycieli; |
• |
116-111 – telefon zaufania dla
dzieci i młodzieży; |
• |
116-123 – telefon zaufania dla
osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym; |
• |
800-12-12-12 – telefon
zaufania rzecznika praw dziecka; |
•
|
800-12-00-02 –
ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie
„niebieska linia”; |
•
|
800-120-226 – policyjny
telefon zaufania ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie; |
•
|
800-100-100 – bezpłatna i
anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i
nauczycieli |
• |
800-111-123 – tumbo-linia; |
• |
800-108-108 – bezpłatna linia
wsparcia dla osób po stracie bliskich; |
• |
112 – numer alarmowy. |
|